Tuesday, October 20, 2009

fikir dulu sebelum buat..

salamun 'alaik..
dah lama tak tulis apa- apa dalam blog ni..
saya terpanggil pula nak menulis..
kebelakangan ni, saya banyak bergaul dengan rakan- rakan yang bukan Islam.. apabila melihat mereka, timbul dalam lubuk hati saya satu soalan- kenapa Allah tak lahirkan mereka sebagai seorang Muslim?
Saya berfikir tentang soalan ini berkali- kali dan nasib baiklah ada seorang rakan yang berjaya merungkai soalan ini.. Katanya, dalam hati mereka (bukan Muslim) ada satu soalan yang mengganggu fikiran- Apa itu Islam? Kenapa ada orang menganut Islam? Apa istimewanya agama ini?
Mereka yang bijak akan mengkaji tentang Islam melalui pelbagai sumber. Tak hairanlah ramai profesor dan golongan berpendidikan yang bukan Islam menganut agama Islam selepas mengkaji beberapa fenomena alam. Lihat saja pengkaji yang mengkaji tentang peristiwa 11 September. Ada antara mereka yang memeluk agama Islam selepas mengenali Islam melalui peristiwa itu. Ada hikmahnya peristiwa tragis tersebut. Setidak- tidaknya, Islam dapat dikenali dan dikaji oleh rasa ingin tahu sesetengah pihak terhadap Islam. Soalan mereka- benarkah agama ini menganjurkan keganasan?
Islam merangkumi pelbagai aspek- kehidupan dunia dan akhirat. Manalah ada agama yang mengajar ilmu- ilmu seperti itu selain daripada Islam. Islam sangat seimbang dan sesuai sepanjang zaman.
Sebagai manusia yang bertamadun, kita harus berfikir dahulu sebelum membuat apa- apa keputusan dalam hidup ini terutamanya memilih agama atau jalan hidup. Bak lagu M. Nasir;
73 pintu,
73 jalan,
yang hanya ada 1 jalan...
maknanya, dalam dunia ini, hanya ada satu jalan penyelamat yang mesti diikuti oleh manusia. Jalan- jalan yang lain hanyalah jalan yang memesongkan manusia dari jalan sebenar. Fikirlah kebaikannya jika memilih sesuatu jalan dan kajilah sendiri pilihan tersebut- benarkah ini jalan sebenar?

No comments:

Post a Comment