Sunday, June 7, 2009

Hajat hatiku..

" Nothing is impossible in this world!". Ungkapan yang selalu bermain dalam kotak fikiran saya apabila terfikirkan tentang impian saya yang setinggi langit- nak mengislamikan Vatican City, pusat Agama Kristian di dunia ini. Kalau saya beritahu kenalan- kenalan saya, saya takut mereka ketawakan saya.
" Boleh ke kau ubah Kota Kristian tu jadi Kota Islam? Mengarut!!!"
" Kau betul ke tak? Ulama' besar pun masih tak mampu nak ubah kota tu?"

Suka hati mereka lah nak cakap apa- apa.. Janji jangan halangi impian saya yang murni ni.. Kalau bukan saya yang mengubah kota tu, saya akan sampaikan hasrat saya ini kepada anak- anak, cucu- cucu, cicit- cicit.. generasi akan datang.. Itu pun kalau umur saya panjang dan dapat mendirikan rumahtangga.. Doakan saya sahabat- sahabatku..
" Kau nak ubah Vatican City, tapi diri kau?"

Kata- kata seumpama inilah yang menjatuhkan saya.. Kadang- kadang, saya pekakkan telinga- malas mahu fikirkan tentang manusia yang tidak menyokong hasrat saya ini.. Kadang- kadang, betul juga cakap mereka. Sebelum ubah dunia, ubah negara. Mahu ubah negara, harus ubah negeri. Teringin mahu ubah negeri, ubahlah daerah. Mahu ubah daerah, wajib ubah mukim. Mukim yangb mahu diubah harus dimulakan dengan perubahan dalam kampung. Kampung diubah melalui masyarakat. Mahu ubah masyarakat, harus ubah keluarga. Nak ubah keluarga, harus ubah diiri sendiri dahulu... Fuh, panjang sangat pendirian ini... Kesimpulannya, saya harus ubah diri sendiri dahulu!!!

No comments:

Post a Comment