Tuesday, June 30, 2009

Tak faham...

Semalam saya mengikuti kuliah seorang pensyarah yang saya kagumi. Namanya tak perlu saya sebutkan atas sebab2 keselamatan diri beliau. Beliau berkongsi perasaan dengan saya- bukanlah perasaan cinta sesama sendiri tapi perasaan kecewa kerana orang Islam sendiri sanggup mengkhianati saudara2 mereka.. Beliau menceritakan jika seorang pemimpin itu merupakan orang yang terhutang budi kepada orang2 yahudi, maka negara yang dipimpin akan berpaksikan budaya yahudi- budaya yang tak punya rasa kasihan kepada orang lain... lihat saja pada hari ini, bukan saja negara Islam yang tidak mampu menolong saudara2 mereka di Palestin, bahkan mereka turut sama membantu rejim ganas itu untuk menyekat keperluan masyarakat Palestin; tempat perlindungan, makanan, minuman.. Masyarakat Palestin tidak dapat berlindung di mana2 kerana negara jiran yang kononnya berorientasikan Islam pun tidak mahu membantu mereka. Saya sungguh tidak memahami mengapa negara- negara Islam terutamanya di Tanah Arab tidak mampu melawan Israel yang populasinya adalah antara yang terkecil di dunia. Mungkainkah mereka sudah banyak terhutang budi kepada orang Yahudi sehingga sanggup menurut apa saja kemahuan Yahudi? Di Malaysia sendiri pun sudah ada yang mahu menjadi mata2 untuk Yahudi demi kepentingan sendiri sehingga sanggup mengenepikan kedaulatan negara. Siapakah individu terbabit? Saya tidak mahu mendedahkan atas sebab2 keselamatan juga.
Sebagai masyarakat Islam, kita perlu sedar bahawa tanggungjawab terhadap agama, bangsa dan negara adalah penting. Biarlah diri terkorban demi mempertahankan 3 elemen tadi. Jangan hanya memikirkan kepentingan peribadi tanpa menyedari kesan2 terhadap perbuatan kita yang yang tidak bertanggungjawab- sanggup menjadi pengkhianat agama, bangsa dan negara.

No comments:

Post a Comment