Tuesday, June 16, 2009

Keabadian Seorang Hamba


Salamun 'alaik..

Saya teringat tentang cerita mengenai keluarga Sumaiyyah yang menjadi keluarga pertama syahid di jalan Allah ketika sedang mengelamun di atas meja belajar. Mereka merupakan hamba Allah yang sangat taat kepada Allah sehingga sanggup menggadaikan nyawa demi Islam. Mereka sangat yakin dengan ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah saw yang dirasakan boleh menyelamatkan mereka daripada belenggu kejahilan. Saya teringat pula kisah Bilal bin Rabah, seorang hamba kepada Umaiyyah yang diseksa oleh tuannya, Umaiyyah apabila rahsianya memeluk Islam terbongkar. Dia diduga dengan pelbagai penyeksaan termasuk dihimpit dengan batu besar sementara tubuhnya dijemur di bawah matahari terik. Nasib Bilal memang baik apabila Khalifah Abu Bakar membebaskan Bilal daripada tuannya dengan bayaran dua kali ganda daripada nilai sebenar Bilal ketika dibeli oleh Umaiyyah. Ketabahan tokoh- tokoh Islam ini memang patut dicontohi oleh Muslimin dan Muslimat yang ada kini kerana tokoh- tokoh ini telah berjaya mempertahankan iman terhadap Islam.

Jika diteliti, cara Sumaiyyah memahami Islam sangat berbeza dengan kita. Ketika dia mula- mula menerima syiar Islam, ibadah- ibadah seperti solat dan puasa belum diajar kepada Umat Islam ketika itu. Umat Islam sezaman Sumaiyyah mempraktikkan Islam dari sudut yang berbeza dengan umat kini. Keimanan mereka berasaskan keyakinan terhadap tuhan yang satu iaitu Allah swt. Mereka percaya Allah adalah tuhan yang nyata dan tidak mampu ditandingi oleh mana- mana pihak.
Sebagai Muslim yang hidup pada zaman moden ini, kita seharusnya mempraktikkan Islam mengikut amalan- amalan yang telah diajar oleh Allah swt melalui kekasihNya, Muhammad saw. Iman kita bergantung kepada amal ibadat yang dilakukan- jika kurang amalan, maka iman kita akan berkurang dan begitulah sebaliknya.

No comments:

Post a Comment