Thursday, June 11, 2009

Nak elak daripada mendengar umpatan? Senang saja!

Umpatan, cemuhan, kutukan dan perkataan yang seumpamanya merupakan perkataan yang menggambarkan perkara- perkara yang boleh membawa kalian ke lembah dosa... Dosa besar!!! Seharusnya kita takut akan perkara-perkara seumpama ini..
Namun ada rakan- rakan kita yang suka mengumpat sehingga kita yang tidak mahu mendengar umpatan tersebut terpaksa menanggung dosa..
Berikut dinyatakan cara- cara untuk mengelak daripada mendengar sebarang ucapan yang berbaur umpatan:

1. Apabila nampak rakan anda yang telah dicop sebagai Mak Joyah mendekati anda, berpura- pura seperti anda mempunyai masalah besar yang harus diselesaikan secepat mungkin. Cara ini bakal membuatkan Mak Joyah tersebut membatalkan hasratnya kerana takut anda meminta tolong menyelesaikan masalah terbabit yang bukan salah satu daripada profesionnya sebagai media bergerak.
2. Tidur setelah ternampak Mak Joyah yang sedang menuju ke arah anda dengan hasrat untuk menyebarkan segala dakyahnya. Jangan bangun walaupun Mak Joyah menggegarkan katil anda atau menjerit dengan harapan supaya anda mendengar cerita laghonya..
3. Ketika berada dalam satu halaqah, tiba- tiba ada seorang ahli halaqah menceritakan tentang keburukan seseorang untuk memuaskan hatinya ( sebab kalau tak mengumpat sehari tak sempurna hidupnya). Anda yang prihatin harus cepat- cepat memotong percakapannya dan menukar tajuk perbualan. Boleh juga bertanyakan soalan- soalan mengenai agama dan dunia supaya ahli- ahli yang lain lebih berminat untuk membincangkan soalan yang diutarakan oleh anda berbanding mendengar cerita Mak Joyah yang tak berfaedah.
4. Ketika berbual dengan rakan- rakan, pastikan anda membawa ' head phone' supaya apabila mereka berbicara mengenai keburukan seseorang, anda bolehlah mendengar lagu- lagu yang menarik dengan kuat agar tidak mendengar umpatan Mak Joyah.
5. Apabila mendengar Mak Joyah mengumpat, nasihatkan dia dengan kata- kata yang penuh berhikmah.Katakan padanya;
" buat penat je kau beribadah. Pahala kau dah terbang kat Siti.."
Praktikkan ye...

No comments:

Post a Comment